{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Rigtig skrue/propel??? {{forumTopicSubject}}

Har lige byttet min gamle tøf tøf motorbåd med en ørnvik 510 c.
Ørnviken er udstyret med en mariner 75 hk 4 takter.
Jeg synes båden burde være hurtigere, og mistænker propellen for at være forkert.
Der står 13 -3/4 x 15 på den

Nogen der ved om dette ser rigtigt ud, og evt hvad jeg skal have i stedet?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Rigtig skrue/propel???
  • #1   13. sep 2016 Ring på 20137920.
    Det er til Martin fra Propshop. Super service.


  • #2   14. sep 2016 går den med de foreskrevne omdrejninger ved WOT ?

  • #3   14. sep 2016 Husk jeg er novice indenfor den lidt hurtigere genre. For mig er wot et skydespil med tanks.
    Efterfølgende har jeg fundet ud af at min propel er standard til min motor. Jeg synes dog at 34 kmt med 4200 omd virker som lidt?


  • #5   14. sep 2016 Du skal en del op i omdrejninger, Min 50hk 4 takt skulle ligge på 5600-5800.

    En propel med mindre stigning vil gøre underværker! Evt også diameter. Ring til Korsør propeller eller rudes propeller, kan anbefale begge steder. Undersøg hvor mange omdrejninger din motor yder maks hk ved. Så klarer de resten 👍


  • #6   14. sep 2016 Jeg har nok forklaret mig forkert. Den kan godt sejle hurtigere, jeg sænkede bare omdrejninger til hvor den lige kunne holde sig planende. Ved fuldt skrald ( ca 5500 omd. )Går den 43 kmt, hvilket jeg dog stadig mener er for lidt. Vi var kun 2 i båden.
    Anyway, har kun været ude 2 gange, måske er der noget jeg overser. Vil også lige holde gps op mod en anden.


  • #7   15. sep 2016 Du skal nok ikke regne med meget mere fart uden du så mister optræk....båd/størrelse på motor ...min ørnvik sejler ca 53 kmt med en 100 HK efi jeg sejler med en 4 bladet spitfier 15 p i alu

  • #8   16. mar 2017 Nu starter sæsonen lige om kort. Derfor spekulerer jeg lidt videre ang propeller sagen.
    Ved sidste sejlads fik jeg 30 knob ved 6000 omd ud af båden. Ved diverse tests kan jeg se at det går den også med en 60 hk motor. Ergo burde der være lidt extra fart for de yderligere 15 hk som min har?
    Jeg har kigget lidt på propulse propeller da den er indstillelig og derfor burde kunne det hele, uden risiko for fejlkøb.
    Er sådan en propel pengene værd, og hvis ja hvorfor bruger alle folk dem så ikke?


  • #10   19. mar 2017 Din motor skulle gerne tage 6100 rpm
    Ellers er det meget forkert prop du har på den smiley


Kommentér på:
Rigtig skrue/propel???

Annonce